Facts About Earthquakes | حقائق عن الزلازل

لقيمات اليوم ستتكلم عن الزلازل وبعض الحقائق التاريخية حولها

Today’s tidbits will talk about earthquakes and some historical facts about them

Earthquakes can cause faults | الزلازل قد تحدث تصدعات في الأرض

Earthquakes can cause faults | الزلازل قد تحدث تصدعات في الأرض

 

1- There are around 500,000 earthquakes around earth each year. About 100,000 of these can be felt. Only a 100 can cause damage.
Tangshan after earthquake | تنغشان بعد الزلزال

Tangshan after earthquake | تنغشان بعد الزلزال

2- The world’s deadliest recorded earthquake happened in China in 1556 it killed 830,000 people. It struck a region where people lived in caves made from soft rock which collapsed during said earthquake. The deadliest earthquake in the 20th century struck the area of Tangshan, China on July 28, 1976 and killed 242,419 people. While the biggest recorded magnitude of an earthquake happened in Chile in 1960 with 9.5 magnitude on Richter scale.
3- Following an earthquake on 27 February 2010, the Chilean city of Concepción was moved by 10 inches to the west. The 8.8 magnitude earthquake is thought to have changed earth rotation slightly and shortened Earth’s day.
4- There is no reliable scientific way to predict earthquakes.
5- Most of the earthquakes and volcanic eruption that occur around earth happen in the Pacific Ring of Fire; around the edge of the Pacific tectonic plate.
6- The earliest record of an earthquake has been traced to 1831 BC in the Shandong province of China.

تحدث الزلازل حول الكرة الأرضية بمعدل 500000 زلزال في السنة. 10000 منها يمكن للإنسان أن يشعر بها. و 100 فقط هي التي قد تحدث أضرار إذا كانت قريبة من مدن أو قرى

أكثر زلزال أودى بحياة البشر كان في الصين سنة 1556 وقتل حوالي 830000 إنسان. ضرب الزلزال منطقة كان يسكن الناس فيها في كهوف مكوتة من الحجارة الخفيفة. تلك الكهوف انهارت على ساكنيها نتيجة الزلزال.

أكثر زلزال أودى بحياة البشر منذ بداية القرن العشرين ضرب منطقة اسمها تنغشان في الصين. في يوم 28 يوليو سنة 1976. مات في الزلزال 242419 شخص. بينما أقوى زلزال مسجل حصل في تشيلي سنة 1960 وكان بقوة 9.5 على مقياس ريختر

تحركت مدينة كونسبسيون بمقدار 25 سنتيمتر إلى الغرب إثر زلزال ضرب المدينة في سنة 2010. كانت قوة الزلزال 8.8 على مقياس ريختر. يقدر العلما أن هذا الزلزال أثر على دوران الأرض حول نفسها وجعل طول اليوم أقصر بأجزاء من الثانية

لا يوجد طريقة فعالة وموثوقة لتوقع الزلازل

Ring of Fire | حلقة النار

Ring of Fire | حلقة النار

معظم الزلازل والبراكين التي تحصل على الأرض تحصل في ما يسمى بحلقة النار في المحيط الهادئ على أطراف صفيحة المحيط الهادئ التكتونية

أقدم زلزال مسجل في التاريخ حدث عام 1831 قبل الميلاد في منطقة شاندونغ في الصين

  • http://twitter.com/Wadinly شاكر ودينلي

    نظرا لخبرتي في الجولوجيا، سأفيدكم بنقطه مهمة. الزلازل تنتشر خلال الحزام الناري حيث يمثل هذا الحزام نقطة إلتقاء صفيحة قارية مع صفيحة محيطية وبالتالي فإن اصطدامهم يشكل زلزله وينتج عنه تكون الجبال .. لذلك تجد في السواحل حول الحزام الناري سلاسل من الجبال الشاهقة! علم الجيولوجيا أو علم الأرض من أجمل علوم الدنيا وأشعر بالسعادة لمعرفتي بعض الحقائق الكونية والتي بالطبع تساعدك في فهم أفضل للعالم والكون اليوم.