What does space smell like? - ما هي رائحة الفضاء؟

space1

جاءنا هذا سؤال من شخص مجهول عن طريق الآسك.
أرسل أسئلتك عن طريق تويتر، فيسبوك أو الصندوق على يمين الصفحة

An anonymous questioner sent in this one through ask.fm
Send us your questions on Twitter, Facebook or through the box on the right

What does space smell like? It’s an interesting question that’s been going around recently. It’s not something we can answer with great accuracy since only a few people have had the opportunity of smelling it.

Obviously, no one has ever directly smelled space. To do that you’d have to exit into space without a helmet, and that would result in a gruesome death. However, astronauts coming back into the ISS after a spacewalk have all reported an interesting smell, giving an indication as to what it might smell like on the outside. Here’s what Don Pettit had to say:

“It is hard to describe this smell; it is definitely not the olfactory equivalent to describing the palette sensations of some new food as ‘tastes like chicken.’ The best description I can come up with is metallic; a rather pleasant sweet metallic sensation.It reminded me of my college summers where I labored for many hours with an arc welding torch repairing heavy equipment for a small logging outfit. It reminded me of pleasant sweet smelling welding fumes. That is the smell of space.”

space4

Others have reported that it smells a lot like cooking bacon or seared steak.

Where does this smell come from? We know that space is filled with floating hydrocarbon atoms. And these are also emitted from cooking meat. So if you wanna know what space smells like, just go in the kitchen and fry up some meat.

ما هي رائحة الفضاء؟ سؤال مثير للاهتمام انتشر على الانترت في العام الماضي. وهو سؤال لا يمكن الجواب عليه بدقة، وذلك لقلة عدد الناس الذين أُتيحت لهم الفرصة أن يشموا هذه الرائحة. 

وبالطبع، لم تتح الفرصة لأي شخص أن يشم رائحة الفضاء مباشرة. لفعل ذلك، يجب على الشخص الخروج من المكوك الفضائي دون خوذة، والذي سيؤدي إلى موت الشخص ميتة شنيعة. ولكن رواد الفضاء في المحطة الفضائية الدولية ذكروا أنهم لاحظوا رائحة غريبة بعد عودتهم من عمليات الإصلاح الخارجية، ويعتقد أن هذه الرائحة تلتصق ببدلة الرائد الفضائي بعد دخوله، فتعطي قكرة عن الرائحة في الخارج. هنا ننقل لكم كلام أحد رواد الفضاء هؤلاء، “دون بيتيت” 

“يصعب وصف هذه الرائحة… أفضل وصف لها يخطر ببالي أنها رائحة معدنية، أو بالأصح احساس معدني حلو ولطيف. ذكرتني بأيام الجامعة حينما كنت أعمل باللحام لإصلاح المعدات في مصنع خشب. وذكرتني برائحة دخان اللحام. تلك رائحة الفضاء.” 

غيره وصف الرائحة بأنها أقرب لطبخ اللحم المقدد، أو شرائح اللحم المحروقة. 

space3

فمن أين تأتي هذه الروائح؟ نعلم أن الفضاء يحتوي على ذرات الهايدروكربون المتطايرة، والتي تصدر أيضاً أثناء عملية طبخ اللحم. إذن، إن أردت أن تعرف ما هي رائحة الفضاء، فما عليك إلى أن تذهب إلى المطبخ وتضع اللحم على المقلاة.