Which came first, the chicken or the egg? - أيهما جاء أولاً، الدجاجة أم البيضة؟

chicken-or-egg

نجيب على سؤال طرح منذ قدم التاريخ. اطرح سؤالك في تويتر، فيسبوك، أو في الصندوق على يمين الصفحة

 Answering the age old question. If you have a question of your own, please ask us through Twitter, Facebook, or that little box on the right.

@ مين يجي اول الدجاجة ولا البيضة ؟! <☺> من جد ابغى اعرف
@abdullahEataban
abdullah E. atabani

We will start by noting that the answer to the question depends on your belief regarding where living creatures came from. If you believe that God created all animals in their current forms, then that’s your simple answer. The chicken came first. If, on the other hand, you believe that God used evolution is means for creation then the answer is as follows:

In order to answer this question, we must first establish a series of facts related to our understanding of where chickens come from, and take logical steps to reach the answer.

First, according to our knowledge of nature and taxonomy, chickens most likely came to be through a series of genetic changes in what can be called “proto-chicken,” i.e. a non-chicken which eventually became what we would recognize today as chicken. These cellular changes occur through many millennia of mutation in the proto-chicken DNA.This proto-chicken DNA is passed down from generation to generation through the procreation of male and female proto-chickens.

Based on the above, The first true chicken could have only come from the procreation of proto-chickens, which resulted in a cellular mutation resulting in what we know today as a chicken.

egghatching

Finally, these proto-chickens were also egg laying creatures. The first animal that could be considered today as a true chicken was hatched from a proto-chicken egg. Therefore, the egg came first.

نبدأ بأن الجواب على هذا السؤال يعتمد على اعتقادك في كيفية خلق الله الخلق. إن اعتقدت أن الله خلق الخلق ع‍لى هيئتها، فهذا جوابك البسيط. أتت الدجاجة أولاً. ولكن إن اعتقدت أن الله قد يخلق المخلوقات عن طريق تحويلها وتغيير أشكلها، إذن فجوابك هو الآتي: 

لكي نجد جواب هذا السؤال، يجب أولاً أن نبدأ بسرد عدد من الحقائق والمعتقدات العلمية المرتبطة بفهمنا للدجاج ومن أين تأتي، ومن ثم نمشى في خطوات منطقية لنصل للجواب. 

titanis

أولاً، حسب علمنا في الطبيعة وتصنيف المخلوقات الحية، نعلم أن الدجاج كما نعرفه اليوم ظهر إثر تغيرات جينية في مخلوق يمكن أن نسميه “السابق للدجاجة”ويكون مخلوق شبيه جداً بالدجاجة ولكن لا يعتبر كذلك. ويكون قد تحول مع الوقت إلى المخلوق الذي نعتبره بتقديرنا دجاجة. هذه التغيرات الجينية تحصل على مر مئات الآلاف من السنين في جينات المخلوق السابق للدجاج. جينات هذا المخلوق تنتقل من الأب والأم إلى الإبن جيلاً بعد جيل. 

بناءً على ما ذكرناه، فإن أول دجاجة حقيقة (أي مخلوق يتميز بصفات الدجاج كما نعرفه اليوم) ظهر نتيجة تكاثر من المخلوق السابق للدجاج، والذي تسبب في طفرة جينية أنتجت الدجاجة التي نعرفها اليوم. 

أخيراً، هذه المخلوقات السابقة للدجاج كانت تبيض مثل الدجاج. إذن، فأول دجاجة ظهرت فقصت من بيضة المخلوق السابق للدجاج. 

إذن، فالبيضة أتت قبل الدجاجة.